Kohdataan-hack

Yle, Huoltamo, Uutiskatu 5, Helsinki
la 13.01.2018 klo 09.00 – su 14.01.2018 klo 18.00

Lauantaina alustettiin tiimit innovoimaan tulevaisuuden saavutettavaa somepalvelua, ks. alla alustajat.

Sunnuntaina tiimit esittelivät viikonlopun aikana kehitetyt ideat ja tuomarit palkitsivat niistä parhaan, ks. alla voittajat.

Kohdataan-hack kokosi eri alojen osaajia yhteisen haasteen ääreen innovoimaan tulevaisuuden saavutettavaa somepalvelua, jossa on helppo kohdata ihmisiä ja löytää uusia ystäviä.

Onnea ja kiitos kaikille tiimeille!

Onnea Kohdataan-hackin voittajalle, Eficode-tiimille ja Markotille!

Markotti on virtuaalinen lemmikki, joka toimii tilanteessa jäänsärkijänä kuin koira reaalimaailmassa. Kun markotit tulevat toimeen keskenään, omistajat voivat alkaa keskustella. Markotteja pystyy personoimaan virtuaalisilla vaatteilla tai vaikka hankkimalla markotilleen syöksyhampaat. Markotti on myös itse keskusteleva ja älykäs lemmikki.

Tuomaristo valitsi Markotin voittoon, koska se on hauska ja sitä kautta helposti lähestyttävä. Markotilla on mahdollista yhdistää virtuaalimaailma ja todellinen maailma lisätyn todellisuuden avulla. Ratkaisu sopii hyvin kaikenikäisille, ja jos sopivaa ihmisseuraa ei juuri nyt ole tarjolla, aikaa voi viettää myös juttelemalla oman markottinsa kanssa.

Tuomariston kunniamaininnan sai Tuokio-tiimi: Tuokiossa voi jakaa hetken toisen kanssa, katsoa vaikka yhdessä etänä jalkapalloa, kun on tuokio ylimääräistä aikaa. Onnea Tuokio!

Toisen tuomariston kunniamaininnan sai Viili-tiimi: Viili helpottaa kotoa lähtemistä, yhdistää ihmiset samaan tapahtumaan ja järjestää esteettömän liikkumisen paikalle. Onnea Viili!

Iso kiitos myös kaikille muille tiimeille loistavista ideoista saavutettavamman kohtaamisen lisäämiseen!

Kohdataan-hackin voittajatiimi palkittiin 2000 eurolla!

Kiitos palkintosponsoreille, Eficodelle ja Solinorille!

Osaajat kohtasivat

Tapahtumaan osallistui 50 eri alojen osaajaa, opiskelijoita, asiantuntijoita ja yritystiimejä.

Tapahtumassa oli alustamassa asiantuntijoita mm. teknologian mahdollisuuksista ja tulevaisuudesta, pelillisyydestä, saavutettavuudesta ja sosiaalisesta vuorovaikutuksesta.

Paikalla oli myös kattava joukko mentoreita sparraamassa ja ohjaamassa osallistujia mm. palvelumuotoilusta, saavutettavuudesta ja erityisryhmien tarpeista, sekä yleisesti hackathonista ja pitchauksesta.

Tuomariston tehtävänä oli valita viikonlopun ideoista helmet!

Tapahtuman asiantuntijat löydät täältä.

Ideointia alustamassa huippupuhujat

Tapahtuma alkoi la 13.01. klo 10-12 tilaisuudella, jossa esiteltiin hackathon ja alustettiin tiimit innovoimaan tulevaisuuden saavutettavaa somepalvelua.

Alustajina olivat:

Perttu Pölönen teemasta ”Tulevaisuuden teknologiat ja trendit”

Reidar Wasenius aiheesta ”Kohtaamisten pelillistäminen”

Cristina Andersson aiheesta ”Robotit sosiaalisena mediana”

Ja lisäksi saamme tiiviit tietopaketit niin ikään loistavilta puhujilta:

Tapio Haanperä aiheesta ”Saavutettavuus – tekninen, suunnittelu ja sisällöt”

Johannes Parkkonen aiheesta ”Sosiaaliset taidot ja some”

Olli Savisaari aiheesta ”Voittajakonseptin tekeminen – Käytännön palvelumuotoilu hackathonissa”

Tapahtuma päättyi su 14.01.2018 klo 15.00-17.00 tilaisuuteen, jossa tiimit esittelivät viikonlopun aikana kehitetyt ideat ja tuomarit palkitsivat niistä parhaan.

Tapahtuman aikataulun löydät täältä.

Miksi nykyiset somepalvelut eivät riitä?

Nykyiset somepalvelut ovat monelle haastavia. Niitä voi olla eri syistä vaikea käyttää, ne voivat olla teknisesti tai sisällöllisesti hankalia. Niiden ominaisuudet kuten turvallisuus mietityttää, mihin tietoni menevät, ja mihin niitä käytetään? Kaikissa palveluissa ei saada kiusaamista kuriin. Palvelut eivät välttämättä vastaa tarpeita. Monissa palveluissa viestitään olemassa olevien ystävien kanssa, mutta entä jos niitä ei ole, miten löytää uusia ystäviä? Tai palveluiden kautta etsitään seurustelukumppania, mutta entä jos kaipaan juttu- tai harrastuskaveria?

Unohdetaan helppokäyttöiset Facebookit ja nerokkaat Tinderit, etsitään tuoreita ideoita ja tapoja tutustua uusiin ihmisiin somessa!

Tehdään yhdessä hyvää

Tapahtuman järjesti Somettamalla uutta kohtaamista -hanke, jossa kehitetään uudenlaista, kaikkia käyttäjiä palvelevaa saavutettavaa mobiilia somepalvelua.

Palvelun teknisen toteutuksen kumppanuudesta järjestetään avoin kilpailutus alkuvuodesta 2018. Kohdataan-hackissa etsitään innovatiivisia ideoita ja konsepteja, joilla kehitystyö yhdessä käyttäjien ja teknisen toteuttajan kanssa saadaan liikkeelle.

Avoimuus ja yhteistyö eri toimijoiden kanssa on hankkeelle tärkeää. Sekä hankkeessa toteutettava sovellus että tapahtumassa ideoitavat konseptit tullaan toteuttamaan avoimella lähdekoodilla.

Hanketta rahoittaa STEA, ja sen toteutuksesta vastaavat Kehitysvammaliitto ja Suomen Mielenterveysseura.

 

Kohdataan-hack Facebookissa

Kohdataan Twitterissä

 

Yhteistyössä

Eficode
 
Berrie
Jymy
Kouvolan lakritsi
Lehmus Roastery

PÄIVITETTY 17.01.2018 Etusivulle

Kuvassa on liitutaulumainen vaikutelma, jossa on valkoista käsinkirjoitetun näköistä tekstiä mustalla pohjalla. Tekstissä lukee: KOHDATAAN-HACK INNOVOI UUTTA. Tekstin alapuolella on saippuakupla, jonka sisällä lukee: EI HELPPOKÄYTTÖISTÄ FB:TÄ TAI NEROKASTA TINDERIÄ. Kuplan alapuolella on teksti, jota osoittaa oranssi nuoli. Tekstissä lukee: SAAVUTETTAVA MOBIILISOME KAIKILLE.