Kohdataan-hackin ideat

Kohdataan-hackin yhdeksältä tiimiltä saatiin loistavia uusia ideoita ja rakennuspalikoita, joilla tehdään kaikille saavutettavampaa sometulevaisuutta. Hackissa jokainen tiimi pitchasi eli esitteli ideansa ja konseptinsa kolmessa minuutissa.

Team Eficode: Markotti

Markotti on älykäs virtuaalinen lemmikki, jonka kanssa voi puhua ja jolla on tunteet sekä persoonallinen luonne. Virtuaalilemmikki auttaa kohtaamaan samanhenkisiä ihmisiä ja toimii virtuaalisessa kohtaamistilanteessa jäänsärkijänä.

Team Eficoden esitys (PDF-tiedosto)

Team 4: Virtuaalikylä

Virtuaalikylässä käyttäjät voivat kommunikoida muiden käyttäjien kanssa sekä osallistua paikallisten toimijoiden järjestämään toimintaan, kuten vaikkapa Marttojen videotyöpajaan. Virtuaalinen avustaja opastaa virtuaalikylän käytössä ja ohjaa kiinnostavan toiminnan äärelle sekä esittelee samoista asioista kiinnostuneita käyttäjiä toisilleen.

Virtuaalilasien avulla virtuaalikylässä voi tutustua tarkemmin erilaisiin tapahtumapaikkoihin etukäteen. Toimintaan osallistuminen verkon kautta voi jatkossa madaltaa kynnystä lähteä mukaan myös paikan päälle.

Linkki Team 4:n esitykseen (avautuu uuteen ikkunaan)

Team 8: Ravistettavat

Ratkaisussa käyttäjä ravistaa puhelintaan, jolloin sovellus muodostaa ”matchin” toisen samaan aikaan ravistaneen käyttäjän kanssa. Kumpikin ottaa itsestään selfien, josta luodaan animaatio. Yhdistetyt käyttäjät näkevät toistensa animaatiot ja voivat aloittaa keskustelun.

Team 8:n esitys (PDF-tiedosto)

Somebuddy: Ohana

Ohanassa samankaltaiset käyttäjät muodostavat heimoja, joissa on mahdollista tutustua samanhenkisiin ihmisiin. Alussa palvelu tarjoaa käyttäjälle myös oman heimon sisältä kamun, jonka kanssa voi aloittaa keskustelun heti. Kamulta on tarvittaessa myös mahdollista pyytää apua. Ohana ehdottaa käyttäjälle henkilöitä, joiden kanssa keskustelun voisi aloittaa ja antaa tarvittaessa myös vinkkejä keskustelun aloitukseen.

Somebuddy-tiimin esitys (pptx-tiedosto)

Viili

Viili-tiimin esitys (PDF-tiedosto)

Tiimi Viiskuus: Ameba

Amebassa keskusteluita käydään julkisissa ryhmissä erilaisten aiheiden ympärillä. Käyttäjä valitsee kiinnostuksen kohteita, jotka avautuvat ryhmiksi. Keskustelujen lisäksi ryhmissä on tarjolla käyttäjien luomia aiheeseen liittyviä tapahtumia, joihin on mahdollista osallistua. Heittäydy-napilla käyttäjä voi liittyä Ameban arpomaan sattumanvaraiseen keskusteluryhmään.

Viiskuus-tiimin esitys (pptx-tiedosto)

Team Tuokio: Tuokio

Tuokiossa jaetaan hetki muiden kanssa yhteisen tekemisen äärellä. Käyttäjät voivat perustaa avoimia tuokioita, joihin kuka tahansa voi liittyä, tai he voivat kutsua tiettyjä käyttäjiä mukaan tuokioonsa. Palvelu ehdottaa kutsumaan mukaan myös passiivisia käyttäjiä, jotka ovat aiemmin ilmoittaneet olevansa kiinnostuneita tuokion aiheesta. Yhteisessä tuokiossa voidaan esimerkiksi katsoa tv-ohjelmaa samaan aikaan, paikasta riippumatta ja keskustella samalla.

Team Tuokion esitys (pptx-tiedosto)

Team Kohtaus: Kohtaamo

Kohtaamossa tekoäly Aliisa yhdistää samoista asioista kiinnostuneet käyttäjät samoihin ryhmiin, jossa voidaan keskustella toisten käyttäjien kanssa. Käyttäjät voivat ehdottaa toisilleen fyysisiä kohtaamisia yhteisen tekemisen parissa. Aliisa tukee myös keskustelua ryhmässä ehdottelemalla keskustelunaiheita tai kohtaamisia käyttäjien välille.

Team Kohtauksen esitys (PDF-tiedosto)

Solinor’s 10/10: Kohdataan-app

Kohdataan-appissa interaktiivinen tekoäly K-botti tutustuu käyttäjään kyselemällä ja keskustelemalla käyttäjän kiinnostuksen kohteista. Keskustelun perusteella K-botti ehdottaa käyttäjälle ryhmiä, jotka voisivat kiinnostaa. K-botti esittelee myös käyttäjiä toisilleen, jolloin suoran keskusteluyhteyden syntymiseen kahden ihmisen välille on mahdollisimman pieni kynnys.

Solinor’s 10/10 -tiimin esitys (pptx-tiedosto)

PÄIVITETTY 16.5.2018 Etusivulle

Kuvakollaasi Kohdataan-hackin ihmisistä ja tunnelmasta.