Usein kysytyt kysymykset

Tänne on koottu Kohdataan-somesta usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia.

Jos et löydä täältä apua, voit ottaa meihin suoraan yhteyttä, sähköpostimme on kohdataan@kohdataan.fi.

Kohdataan-somen käyttö

Mistä löydän Kohdataan-somen?

Kohdataan-someen löytyy linkki osoitteesta https://kohdataan.fi.

Millä laitteilla palvelua voi käyttää?

Palvelu toimii parhaiten kännykällä, mutta voit käyttää sitä myös tabletilla ja tietokoneella.

Pitääkö palvelun käyttöä varten ladata jotain omalle laitteelle?

Palvelu toimii selaimessa, eli sen käyttöä varten ei tarvitse ladata erillistä sovellusta.

Millä selaimilla palvelu toimii?

Palvelu toimii kaikilla yleisimmillä selaimilla, kuten Chromella, Firefoxilla ja Safarilla.

Palvelu ei valitettavasti toimi kunnolla Microsoft Internet Explorerilla. Microsoft ei enää tue ja kehitä sitä. Suosittelemme käyttämään jotain muuta selainta.

Maksaako palvelun käyttö?

Palvelu on ilmainen. Sinun ei tarvitse maksaa palvelun käytöstä.

Rekisteröityminen

Minulla ei ole sähköpostiosoitetta, voinko silti rekisteröityä palveluun?

Palveluun ei voi rekisteröityä ilman sähköpostiosoitetta.

Oma sähköpostiosoite kannattaa hankkia, sillä sitä tarvitaan nykyisin monessa asiassa. Sähköpostin hankkiminen ei maksa mitään, ja sähköpostien lähettäminen on ilmaista.

En saa sähköpostiviestiä, jolla voin vahvistaa rekisteröitymiseni. Mitä teen?

  • Tarkista ensin, onko viesti mennyt roskapostilaatikkoon.
  • Olet voinut kirjoittaa sähköpostiosoitteesi vahingossa väärin. Rekisteröity uudestaan, ja kirjoita ja tarkista sähköpostiosoitteesi huolellisesti.
  • Klikkaa etusivun alareunassa olevaa linkkiä ”Tarvitsen apua kirjautumisessa.” ja lähetä valvojalla viestiä, jossa kerrot ongelman.
  • Voit lähettää meille myös sähköpostia osoitteeseen kohdataan@kohdataan.fi. Laita viesti otsikoksi ”Tarvitsen apua rekisteröitymisessä”.

Kirjautuminen

En pääse kirjautumaan omalle käyttäjätililleni. Mitä teen?

  • Tarkista ensin, että olet kirjoittanut sähköpostiosoitteesi ja salasanasi oikein.
  • Jos et muista salasanaasi, vaihda se uuteen. Klikkaa etusivulla alareunassa olevaa linkkiä ”Olen unohtanut salasanani.” Toimi ohjeiden mukaan.
  • Klikkaa etusivulla alareunassa olevaa linkkiä ”Tarvitsen apua kirjautumisessa.” ja lähetä valvojalla viestiä, jossa kerrot ongelman.
  • Voit lähettää meille myös sähköpostia osoitteeseen kohdataan@kohdataan.fi. Laita viestin otsikoksi ”Tarvitsen apua kirjautumisessa”.

Täytyykö minun kirjautua palveluun joka kerta uudelleen?

Jos käytät palvelua aina samalla laitteella, palvelu muistaa sinut, sinun ei tarvitse kirjautua sinne joka kerta uudelleen. Jos vaihdat laitetta, joudut kirjautumaan palveluun uudelleen.

Jos käytät palvelua yhteiseltä tai yleiseltä laitteelta, sinun täytyy kirjautua ulos, kun lopetat palvelun käytön. Voit kirjautua ulos Botin kautta.

Epäilen, että joku on saanut salasanani selville. Mitä teen?

Vaihda salasanasi heti uuteen.

Viestit

Kuka näkee viestit?

Ryhmäkeskustelut näkyvät kaikille ryhmässä oleville käyttäjille ja valvojille. Valvojan voivat tarvittaessa myös osallistua kaikkiin ryhmäkeskusteluihin ja poistaa asiattomat viestit.

Kahden käyttäjän välistä keskustelua eli yksityisviestejä ei näe kukaan muu, ei edes valvojat.

Miten kauan viestit näkyvät palvelussa?

Keskusteluja voi selata taaksepäin 100 viestin verran.

Voinko lähetettyä viestiä muokata tai poistaa?

Et voi muokata tai poistaa lähettämääsi viestiä. Mieti aina ennen kuin lähetät viestin, onko se sellainen, että voisit sanoa sen myös kasvotusten.

Kuinka ison kuvan voin lähettää?

Voit lähettää palveluun kuvia, joiden koko on enintään 50 MB. Kuva voi olla bmp-, jpg- tai png-muodossa.

Kuinka pitkän videon voin lähettää?

Voit lähettää palveluun videoita, jotka ovat enintään 30 sekuntia pitkiä.

Kuinka pitkän ääniviestin voin lähettää?

Voit lähettää palveluun ääniviestejä, jotka ovat enintään 1 minuutin eli 60 sekuntia pitkiä.

Jos poistun palvelusta kokonaan, mitä tapahtuu tiedoilleni ja viesteilleni?

Jos poistut palvelusta, profiilisi ja profiilitietosi poistetaan palvelusta. Sen sijaan kaikki lähettämäsi viestit säilyvät ryhmäkeskusteluissa nimettöminä.

Ryhmät

Pääsenkö takaisin ryhmään, josta poistuin?

Ryhmään ei voi palata takaisin. Mieti siis tarkkaan, ennen kuin poistut ryhmästä.

Miksi minut poistettiin ryhmistä?

Jos et käy Kohdataan-somessa yli kuukauteen, sinut poistetaan automaattisesti kaikista pienistä keskusteluryhmistä. Kaikki tietosi, kaverisi ja viestittelysi pysyvät palvelussa. Kun tulet palveluun uudestaan, voit liittyä uusiin ryhmiin ja tutustua uusiin ihmisiin.

Mikä on Kohdataan-ryhmä?

Kohdataan-ryhmä on kaikille avoin yleinen keskusteluryhmä. Ryhmä on auki arkisin klo 09-21. Valvojat ovat ryhmässä arkisin klo 09-17. 

Mikä on Teema-ryhmä?

Teema-ryhmässä järjestämme kaikilla avoimia, eri aiheisiin liittyviä ohjattuja keskusteluja. Ryhmä on auki keskustelujen ajan.

Miksi ryhmien nimet ovat värejä?

Nimiä tarvitaan paljon, ja erilaisia värejä on paljon.

Miksi ryhmät ovat pieniä, miksi ryhmissä voi olla vain 12 jäsentä?

Pienissä ryhmissä ihmisten on helpompi jutella ja tutustua toisiinsa kuin suuressa ryhmässä.

Miksi omia ryhmiä voi olla viisi?

Kun ryhmiä ei ole liikaa, ihmiset jaksavat jutella kaikissa ryhmissä.

Jos ryhmän keskustelu loppuu tai se ei kiinnosta sinua, voit poistua ryhmästä ja valita uuden kiinnostavan ryhmän.

Kaverit

Miten saan kavereita? Miten voin lähettää toiselle käyttäjälle yksityisviestin?

Kaikki käyttäjät, joiden kanssa olet viestitellyt kahdestaan, näkyvät Kaverit-sivulla.

Voit lähettää toiselle käyttäjälle yksityisviestin hänen profiilistaan. Profiiliin pääset ryhmien kautta, kun klikkaat hänen nimeään tai kuvakettaan.

Tiedän, että kaverini on myös Kohdataan-palvelussa, miten löydän hänet?

Kaverit-sivulla voit hakea palvelun käyttäjiä kutsumanimen perusteella.

Kiusaaminen

Mitä teen, jos toinen käyttäjä kiusaa tai häiritsee minua?

Kaverit-sivulla voit estää toisen käyttäjän, jolloin hän ei voi enää lähettää sinulle yksityisviestejä. Jos haluat estää käyttäjän, klikkaa hänen nimensä perässä olevaa kolmea pistettä. Jos muutat myöhemmin mielesi, voit poistaa eston samasta paikasta.

Ryhmäkeskusteluissa et voi estää toisia käyttäjiä, mutta voit ilmiantaa valvojalle asiattomat viestit. Jos haluat ilmiantaa viestin, klikkaa sen perässä olevaa kolmea pistettä.

Voit myös aina lähettää valvojalle viestiä ja kertoa käyttäjästä, joka kiusaa tai häiritsee sinua.

Mitä teen, jos huomaan, että palvelussa kiusataan muita?

Jos näet, että toista käyttäjää kiusataan, ilmoita kiusaamisesta valvojalle.

Palvelun ylläpito

Miten palvelua valvotaan?

  • Valvoja on paikalla jokaisena arkipäivänä.
  • Valvoja vastaa kaikkiin käyttäjien lähettämiin viesteihin.
  • Valvoja pääsee seuraamaan kaikissa ryhmissä käytävää keskustelua. Valvoja voi tarvittaessa puuttua keskusteluun sekä poistaa asiattomat ja ilmiannetut viestit.
  • Valvoja voi poistaa palvelusta käyttäjät, jotka eivät noudata käyttöehtoja ja sääntöjä.
  • Valvojalle voi lähettää viestejä joko palvelun Botin kautta tai sähköpostilla osoitteeseen kohdataan@kohdataan.fi.

Miten turvallisuus on huomioitu?

  • Palvelu on kotimainen.
  • Palvelun ylläpitoon saa helposti yhteyden.
  • Palvelua valvotaan, ja palvelussa panostetaan myönteiseen ja turvalliseen ilmapiiriin.
  • Palvelussa pidetään huolta käyttäjien tietoturvasta, tietoja käsitellään ja säilytetään turvallisesti.
  • Palvelu on ei-kaupallinen, ja käyttäjien tietoja anneta tai myydä eteenpäin mainostajille tai millekään muille tahoille.
  • Palvelulla on käyttöehdot, joita kaikkien käyttäjien pitää noudattaa. Jos käyttäjä ei noudata käyttöehtoja, hänet poistetaan palvelusta.
  • Käyttäjät voivat itse ilmiantaa ylläpidolle asiattomat viestit.
  • Käyttäjät voivat itse estää toisen käyttäjän yksityisviestit.

Miten helppokäyttöisyys ja saavutettavuus on huomioitu?

  • Palvelu on kehitetty yhdessä käyttäjien kanssa, erilaiset tarpeet ja toiveet on huomioitu.
  • Palvelua voi käyttää eri laitteilla ja erilaisilla apuvälineillä.
  • Palvelussa voi viestiä erilaisin keinoin.
  • Palvelun ulkoasussa on panostettu selkeyteen.
  • Palvelun sisällöissä on panostettu selkokielisyyteen.
  • Kohdataan-palvelu täyttää kriittiset saavutettavuusvaatimukset WCAG-kriteerien mukaan. Lue lisää saavutettavuusselosteesta.

Miten voin lähettää valvojalle viestin?

Voit lähettää valvojalle viestin joko palvelun Botin kautta tai sähköpostilla osoitteeseen kohdataan@kohdataan.fi.

Päivitetty 20.11.2020 Etusivulle